Derde week in Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Noëlle Boer - WaarBenJij.nu Derde week in Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Noëlle Boer - WaarBenJij.nu

Derde week in Bergen

Door: Noëlle

Blijf op de hoogte en volg Noëlle

24 Januari 2016 | Noorwegen, Bergen

Hallo lieve vrienden en vriendinnen. Hier mijn derde blog alweer! Het heeft even op zich laten wachten, maar ik had het een beetje druk met school deze week.
Op vrijdag(15 januari) stonden er twee colleges op het programma. Namelijk ‘Health and social services’ en een college over ‘Behavioural Psychology’. De eerst ging over een soort service die verleent wordt aan mensen die problemen hebben en die hulp of advies nodig hebben op het sociale gebied en/of gezondheid. Ook kunnen er klachten ingediend worden wanneer iemand bijvoorbeeld niet tevreden is met de verleende service in een ziekenhuis etc.. De service is gratis en beschikbaar voor iedereen in Noorwegen. Het college over ‘Behavioural Psychology’ ging over motivatie en het voelen/ervaren van pijn. Waardoor hebben mensen juist wel of geen motivatie, en wanneer voelen mensen pijn of juist niet en wat voor soorten pijn heb je etc. Er werd aan iedereen gevraagd waarom je die ochtend je bed uit bent gekomen, en wat de reden was dat je op dat moment in het klaslokaal zat. Het viel op dat de Noorse studenten er bijna allemaal waren omdat de les verplicht was, en niet heel erg gemotiveerd waren vergeleken bij de rest van de studenten. Ik denk dat dit onder andere komt doordat iedereen hier in Noorwegen (volgens mij) hun opleiding betaald krijgen door de overheid. Interessant, maar wel raar! S’ avonds stond er een tweede ‘welcome party’ op het programma, maar dan met onze klas. Omdat we daar om 7 uur al moesten zijn hebben we lekker een diepvries pizza gegeten uit ons oventje ☺. Het feestje begon bij een Noorse klasgenoot. Ze deelde een heel leuk huisje met wat studiegenoten/vriendinnen. Daar hebben we voor-gedronken, gekletst en de Noren een paar woorden Nederlands geleerd. Elkaar een beetje leren kennen dus. Was super gezellig! Toen we daarna even naar de stad gingen, wat het eigenlijk niet heel veel meer aan en zijn we op tijd weg gegaan. Als je hier na 1 uur de tram pakt, moet je een extra kaartje kopen van rond de 8 euro. Dus we hebben de tram gepakt van kwart voor 1, hihi.
Zaterdag(16 januari) hebben we eerst lekker rustig aan gedaan(lees warme broodjes gegeten) en zijn we s’ middags voor de derde keer naar de IKEA geweest, om nog wat kleine overige spulletjes te halen. We hadden nog wat glazen, mokken en een stoel nodig voor als we visite krijgen. Bij de IKEA ga je altijd met meer spullen dan je nodig hebt de deur uit, dus dat was dit keer ook weer het geval☺. We hebben nog een lekker ijsje gehaald en een worstenbroodje en zijn naar huis gegaan. Die avond hebben we lekker een filmpje gekeken en verder niet heel veel gedaan, ook wel eens lekker!
Op zondag (17 januari) stond een was-/schoonmaak dag op het programma. Het was ook de bedoeling om deze dag wat aan school te gaan doen. Het eerste hebben we heel erg braaf gedaan, maar omdat het zo mooi weer was vonden we het een beter idee om eerst even de stad in te gaan en een lekker bakkie te halen. Het was echt heel erg super mooi weer, sorry voor het herhalen. Het was gewoon een goed excuus, hihi. Van school is deze dag niet veel gekomen, want s’ avonds hebben we heerlijke lasagne gemaakt! Hij was echt nog lekkerder dan die van mijn moedertje. De restjes hebben we daarom goed bewaard voor later. Sorry ma!
Maandag (18 januari) begon de derde week hier alweer. Het gaat hier echt zo snel! Ik moest nog even met mijn groepje aan de presentatie werken die woensdag gepland stond, en ik had vandaag weer de derde Noorse les. Zooo saai! Die man is echt super slaapverwekkend en hij geeft de lessen echt niet leuk. Hij corrigeert je ook bij iedere Noorse zin die je wilt zeggen. Maaarrr ik heb wel weer wat Noors bijgeleerd. Ik kan nu een kort introgesprekje voeren en klokkijken☺.
- Hei! Hvordan står det til?
- Takk, bare bra.
- Hva heter du?
- Jeg heter Noëlle.
- Jeg kommer fra Holland.
- Jeg snakker Hollansk, Engels og bare lit Norsk.
- Jeg er tjue år.
- Jeg studere i Bergen.
Goed he? Kijk zelf maar wat het allemaal betekent, hihi.
Maandagavond aten we de restjes lasagne en ovenschotel die we nog hadden staan.
Dinsdag(19 januari) en woensdag(20 januari) hadden we een college over ‘Agression and human behaviour’, een Noorse les, en de presentatie die we hadden voorbereid met ons groepje. Ook kregen we nog wat info over de stages waarmee we vanaf 1 Februari gaan starten. De presentatie ging eigenlijk wel goed! Hier vinden ze het allemaal goed als je gewoon je tekst erbij hebt tijdens het presenteren, dus prima! Dinsdag hebben we lekker pasta pesto met kip gegeten en zijn we naar een verjaardag geweest van een Duitse internationale student. Woensdag hebben we mexicaanse wraps met gehakt en groenten. Allebei echt super goed gelukt. Ik doe toch een kookervaring op hier mensen, pfoe.
Donderdag (21 januari) en vrijdag (22 januari) hadden we colleges van een vrouw uit Engeland. Ze waren echt super interessant en heel leuk gedaan. Dat moet ook wel als ze van 8:15 tot 14:00 duren! Stiekem hebben we allebei de dagen toch tussendoor een cappuccino gehaald. Ze gaf voorbeelden, betrok iedereen er erg bij en ze was af en toe ook een beetje gekkig. Echt leuk! Ze gingen over ethiek, stress en communicatie. Ook heel leerzaam dus! Donderdagavond hadden we de restjes van de wraps van woensdag en een lekker tomatensoepje. Helaas is een van onze borden hierbij gesneuveld in de oven☹. Dat wordt een 4e trip naar de IKEA. Gelukkig waren ze nog wel erg lekker… Vrijdag had ik bedacht om boerenomeletten met groenten te gaan maken. Ook lekker! S’ avonds kwam een vriendin van Mylène(Sarah) op visite voor 4 dagen, super gezellig.
Jullie merken wel dat ik alles wat minder gedetailleerd schrijf. Anders wordt m’n blog een beetje te lang…
Op zaterdag (23 januari) hebben we eerst lekkere ovenbroodjes gegeten en zijn we even de stad in geweest om Sarah het centrum een beetje te laten zien. Op zondag is namelijk alles dicht. Helaas was dat de allereerste dag, sinds we hier zijn, dat het regende. Dus Sarah had veel pech. S’ middags stond er een feestje op het programma met alle internationale studenten. Het was een soort Tour des chambre, waarbij er in een aantal kamers van de studenten iets was georganiseerd met verschillende thema’s. Zoals apres ski, nieuwjaarsfeest, Belgisch thema, Noors thema, disco thema, wonderland etc. Was echt heel erg gezellig, en iedereen had super goed z’n best gedaan. Zo hadden we bijvoorbeeld, een soort apres ski drankje, oliebollen, wafels, Noorse aardappelen likeur (super vies), brownies en aan het einde toast met bacon(heeel erg lekker), en nog veeel meer. Omdat het feest s’ middags al begon, hadden we om 9 uur al het idee dat het 2 uur s’ nachts was. Het is hier natuurlijk ook al heel vroeg donker. S’ avonds hebben we nog even lekker tosti’s gemaakt, gedoucht en wat gekletst. Om zo met z’n drietjes thuis te zijn is ook wel weer eens gezellig☺, en ik kan het gelukkig goed vinden met Sarah.
Na heerlijk geslapen te hebben(ik was super moe) hebben we lekker pannenkoeken gebakken op zondag(24 januari) en zijn we gaan lunchen in de stad. Mylèn haar moeder had op Trip Advisor een lekker Italiaans tentje gevonden die niet zo duur was. Heel erg schattig. Ook hebben we ons aan de traditie gehouden en zijn we lekker een cappuccino gaan halen bij de Starbucks en nog meer gekletst. Iedere week staat er op zondag avond een man te spelen op zijn gitaar en te zingen op het pleintje in het centrum, en dat is altijd super mooi. We liepen er langs en hij zong een liedje van John Mayer. Omdat het me altijd aan m’n lieve vriend doet denken als ik John Mayer hoor, heb ik hem een paar centjes gegeven☺. Nu zit ik hier al een tijdje in m’n kamer om mijn blog te schrijven, en me even voor te bereiden op het college van morgen. Die zal gaan over de clinical audit die ik aan het einde van mijn minor hier moet doen. Dat is wel even belangrijk dus… We gaan zo onze lekkere lasagne maken, dus ik denk dat ik wel weer genoeg heb geschreven. Ik zal ook nog even foto’s erbij zetten als ik weer tijd heb.
Ik hoop weer dat jullie het leuk vonden om mijn blog te lezen. Tot later!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noëlle

20 jaar, en in het 4e jaar van mijn studie 'Medische Beeldvorming en Radiotherapie'(MBRT).

Actief sinds 03 Dec. 2015
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 2903

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 02 April 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: