Eerste week in Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Noëlle Boer - WaarBenJij.nu Eerste week in Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Noëlle Boer - WaarBenJij.nu

Eerste week in Bergen

Door: Noëlle

Blijf op de hoogte en volg Noëlle

07 Januari 2016 | Noorwegen, Bergen

Hoi allemaal!
Ik heb nog niet veel tijd gehad om te schrijven, dus hierbij mijn blog van de eerste dagen hier.
Zaterdag (2 januari) vloog ik om 14:50 vanaf Schiphol Amsterdam naar Bergen in Noorwegen. Op Schiphol heb ik afscheid moeten nemen van m’n lieve vriend en mijn ouders. Om ongeveer 16:30 kwamen we aan in het mooie Bergen in Noorwegen. Het was maar 1,5 uur vliegen vanaf Amsterdam, dus het ging vrij snel. Na het ophalen van de bagage zag ik meteen mijn buddy, die ons kwam ophalen van het vliegveld. We hadden nog geen beddengoed etc. voor onze kamer, dus na aankomst in onze kamer hebben we de koffers neergezet, en zijn we meteen naar de IKEA gegaan. Die was gelukkig open tot 20:00. Pfoe! Daar was ik wel blij om, want het is hier vrij koud (vooral s’ nachts). Samen met mijn vriendin Mylène(waarmee ik een keuken en badkamer deel) hadden we 40 minuten om alles uit te zoeken, dus rennend door de IKEA hebben we allerlei leuke spulletjes uitgezocht. Omdat we geen boodschappen meer konden doen, en natuurlijk geen eten in huis hadden, heeft mijn buddy bij haar werk een pizza voor ons besteld die bezorgd kon worden bij ons thuis. Mega! Bij thuiskomst lekker onze spulletjes uitgepakt, gegeten en lekker warm gedoucht☺. Ook lekker ons bedje opgemaakt, waar we daarna lekker onder zijn gekropen. Hij was heerlijk warm.
Op zondag(3 januari) werd ik al vrij vroeg wakker. Ik denk dat ik nog even moest wennen aan het nieuwe bed en de nieuwe kamer waarin ik sliep. We wilden graag boodschappen gaan doen, maar op zondag zijn de meeste supermarkten dicht hier. Tegenover ons huisje was er een kleine supermarkt open, maar deze is zo ongeveer de duurste van Bergen. Ik heb daarom maar een andere gezocht, die achteraf wel vrij klein was. Maar daar hebben we gelukkig toch veel kunnen vinden. Daarna hebben we een heerlijk eitje gebakken, waar we heel erg aan toe waren na het tillen van al die zware boodschappen met maar één koekje op. We zijn s’ middags het centrum nog even in geweest voor een wandeling en een lekkere cappuccino bij de Starbucks. Deze was zo ongeveer 380 Noorse kronen, wat omgerekend ongeveer €4,- was. Dat kost een cappuccino bij de Starbucks in Nederland ook, dus ik vond het nog meevallen. Alles is hier namelijk allemaal vrij duur. Lekker even ontspannen met een bakkie. Daar gaan ze ons nog vaak vinden! S’ avonds hebben we lekkere spaghetti gemaakt en ‘Wie is de Mol’ teruggekeken. Dat kijk ik eigenlijk ieder jaar, en ga het nu ook zeker weer volgen. Super leuk! De eerste dag in Bergen is dus eigenlijk vrij rustig en ontspannen verlopen, op het tillen van de zware boodschappen na. Maar dat hoort er natuurlijk allemaal wel bij nu.
Maandag(4 januari) was de eerste dag dat we naar school gingen. De school was super nieuw en maar 1,5 jaar oud. Super mooi, modern en vooral groot. We hebben daar een introductie gehad en een rondleiding. We leerden wat Noorse woordjes, waaronder ‘Jeg elsker deg’, wat ‘ik hou van jou’ betekent. Voortaan zeg ik dat dus maar tegen mijn vriend, hij vond het ook wel leuk. Ook kregen we een soort ‘How to survive on a student budget in Bergen’ presentatie, omdat het hier allemaal vrij duur is zoals ik eerder al schreef. Dat was wel handig! Daarna zijn we met de hele groep naar de IKEA geweest waar we nog wat spulletjes voor onze kamer hebben gekocht, en lekker hebben gegeten. Vegetarische balletjes met quinoa en tomatensaus, wat verassend lekker was. Het is hier trouwens best koud, zo rond de -6 graden :0, maar het heeft gelukkig nog niet geregend. Sommigen noemen het hier ‘rainy city’, dus ik denk dat ik nog geluk heb. Voor de zekerheid heb ik toch maar alvast een paraplu gekocht.
S’ avonds hebben we onze vloer gedweild, wat hard nodig was. Het was weer half 11 voordat ik de douch in ging, dus problemen met slapen zit er hier niet in. Ik val gelijk in slaap. Opeens een huishouden erbij is toch wel even wennen, maar toch ook wel weer leuk. Vooral omdat we het gezellig samen kunnen doen.
Op dinsdag(5 januari) stond er een workshop op het programma, genaamd ‘Getting to know each other’. De les vond plaats in een dramalokaal, waarin we allemaal in een kring moesten gaan staan en een soort Noors liedje moesten zingen. Ook moesten we door elkaar heen gaan lopen en op allerlei verschillende manieren ‘hello’ en ‘goodbye’ tegen elkaar zeggen, 30 seconden iets over jezelf vertellen tegen een aantal verschillende mensen en iets uit je land uitbeelden met een aantal mensen. Wij uit Nederland hadden twee mensen die een haring aan het eten waren, twee mensen die aan het schaatsen waren en een iemand die wiet aan het roken was. Iets echt Hollands dus! Het was allemaal wel apart om te doen, maar ik denk dat we elkaar wel beter hebben leren kennen. De groep bestaat uit mensen uit Brazilië, Canada, Groot-Brittannië, Griekenland, Denemarken, Spanje, Duitsland, België en Nederland. Vrij veel verschillende landen dus! We kregen lekkere broodjes als lunch met zalm, garnalen, ham en een soort pastrami. Daarna zijn we met de hele groep nog even de stad in geweest en een stukje gelopen. Toen onze tenen begonnen te bevriezen(had mijn warme laarzen niet aan) zijn we maar terug gegaan en nog even boodschappen gedaan. We hebben wraps met kip en groenten en kaas uit de oven gegeten, super lekker! Daarna hebben we uitgevogeld hoe we onze kleding kunnen wassen(dat ging nog niet zomaar) en hebben we de allereerste draai gedaan☺. We waren daarna helemaal aan puin dus zijn we lekker gaan douchen en slapen.
Woensdag(6 januari) kregen we allemaal praktische informatie, waaronder onze studentenkaart en informatie over de bibliotheek etc. Beetje saai, maar wel allemaal heel handig om te weten! Vandaag kregen we ook weer lekkere broodjes als lunch☺. We kregen te horen dat er veel activiteiten zoals sport en feestjes en andere dingen worden gepland, en dat er hier veel gedaan wordt met studentenparlement etc. Dat is allemaal wel heel goed geregeld hier. De bier en de wijn in de ‘Kronbar’(kroeg naast de school) is de goedkoopste van de hele stad, dus dat is goed nieuws. Na deze vrij saaie dag zijn we lekker nog even de stad in gegaan, waarbij we weer even langs zijn gegaan bij de Starbucks. Niet slecht! Toen we thuis kwamen zijn we een lekkere ovenschotel gaan maken met aardappelschijfjes, courgette, tomaat, prei, paprika, ui, knoflook en kaas. Was weer heerlijk! We worden echte experts hierzo. Ons oventje hebben we voor rond 35 euro tweedehands op de kop getikt, en gaat goed gebruikt worden hier. S’ avonds hebben we na nog wat contact met het thuisfront lekker een stukje film gekeken, ‘The longest ride’. Een lekkere leuke liefdesfilm☺. Het was uiteindelijk weer 12 uur voordat we gingen slapen…
Vandaag (Do 7 Januari) was er een kort programma op school waarbij we wat informatie kregen over de gewoonten, omgeving, activiteiten etc. in Noorwegen. Het was een super leuke presentatie, heel leuk gegeven en gemaakt. Daarna was er een computer lokaal voor ons gereserveerd om ons in te kunnen loggen in de computer en een programma waar we van alles op kunnen vinden, plaatsen etc. Eigenlijk iedere school werkt met een bepaald programma of site waar je je rooster kunt vinden en allerlei andere documenten die je moet/kan gebruiken. Op de computers in het lokaal was geen internetverbinding waardoor dit niet lukte. Ik heb het daarom net maar even thuis gedaan. We kregen als lunch chili con carne, wat eigenlijk best lekker was. De bonen heb ik maar aan mijn Spaanse buurman gegeven, die ze heel graag wilde hebben.. Gatsie!
Als laatste was er nog een presentatie gepland van mensen van de ‘Norwegian Trekking Association’, die helaas niet door kon gaan. Deze hebben we nog tegoed.
We zijn s’ middags na school de stad nog even in geweest en lekkere warme sokken gekocht, die zijn wel nodig hier. Toen we door Bryggen(bekende, touristische soort van wijk) liepen, kwamen we een soort voormalig kasteeltje tegen waar we even een kijkje hebben genomen en een aantal ‘selfies’ hebben gemaakt;). Het is echt heel mooi en gezellig hier. De huisjes met de verschillende kleurtjes zijn heel schattig en gezellig. We hebben even gekeken hoe duur de Noorse truien waren, omdat mijn vader had verteld dat hij er graag één wilde. Maar deze zijn zo rond de 1550-2000 Noorse kronen(duur!). Dus ik denk dat hij die dan zelf maar even moet betalen. Net hebben we lekkere macaroni gegeten met de saus die we ingevroren hadden van het restje van de spaghetti van zondag. Zo komen we er wel! Vanavond de film nog maar even gezellig afkijken met z’n tweetjes.
Zo dat was mijn eerste blog. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om hem te lezen! Ik zal er straks nog wat foto’s bij zetten.
Tot later!

  • 07 Januari 2016 - 20:48

    Jack De Boer:

    Beetje jammer dat die Noorse trui er niet in zit. Gaat goed zo toppertjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noëlle

20 jaar, en in het 4e jaar van mijn studie 'Medische Beeldvorming en Radiotherapie'(MBRT).

Actief sinds 03 Dec. 2015
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 2902

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 02 April 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: