Tweede week in Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Noëlle Boer - WaarBenJij.nu Tweede week in Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Noëlle Boer - WaarBenJij.nu

Tweede week in Bergen

Door: Noëlle

Blijf op de hoogte en volg Noëlle

14 Januari 2016 | Noorwegen, Bergen

En hier mijn tweede blog alweer, ik hoop dat jullie hem en de foto’s erbij leuk vonden. Over de cappuccino bij de Starbucks, ik schreef dat deze 380 Noorse kronen kostte, maar dit moest 38 zijn. Ik was een beetje in de war van al dat omrekenen enzo.
Op vrijdag (8 januari) stond er een ‘city walk’ op het programma. Een geschiedenisdocent heeft ons rondgeleid door Bergen en wat dingen verteld over de stad. Het was die dag -6 graden, een heel klein beetje koud maar…. De zon scheen trouwens wel☺. Ik had m’n lekkere warme sokjes aangedaan die ik donderdag had gekocht, maar dat had geen zin omdat mevrouw de geschiedenislerares overal een kwartier stil stond. Ze zette 5 stappen en stond daarna weer een kwartier stil, en dit iets van 5 keer. Als je met -6 graden niet een beetje doorloopt, vriezen je poten eraf. Het maakt niet uit hoe dik je sokken en/of schoenen zijn. Vanaf het derde verhaaltje heb ik niet meer geluisterd, omdat ik alleen maar aan mijn hele koude voetjes kon denken. Zonde… Aan het einde van de ‘wandeling’ mochten we onze voetjes opwarmen in het museum van Bryggen. Hier mochten we gratis naar binnen, maar er was niet heel veel te zien. Daarna zijn we naar huis gegaan, en hebben lekkere broodjes gemaakt. S’ middags hebben we lekker rustig aan gedaan en klaargemaakt voor de ‘Welcome party’ die gepland stond voor deze avond. Er was verteld dat we gratis pizza kregen, en dat pak je (als arme student) natuurlijk met beide handen aan☺. We hadden vodka en gin gekocht op schiphol dus we hadden allebei een flesje ‘drank’ mee naar de party. Mylène had gin-tonic en ik had vodka-fanta. Kennen jullie de fanta uit Spanje? Deze is wat donkerder dan de fanta in Nederland, en deze vind ik lekkerder dan die uit Nederland. Nou, deze (donkerdere) fanta hebben ze hier ook! Ik ben helemaal blij☺. De party was wel ok, heb vooral gelachen om Mylène haar buddy, die totaal NIET haar type is. Een vrouw die uit Ethiopië kwam, met krulletjes. Ze liep een beetje zoals een man. Ze deed wel haar best, en was best aardig, maar het was wel heel grappig. Na de party zijn we nog even uit geweest, maar dat was niet echt geweldig. We zijn rond 12en weer lekker naar huis gegaan, en gaan slapen.
Op zaterdag(9 januari) hadden we namelijk nog wat dingen te doen. We wilden ons beddengoed wassen, de kamers dweilen, Mylène wilde haar haren wassen(dit duurt altijd wel eventjes) en s’ middags wilden we eigenlijk nog wel de stad in(lees: Starbucks). Maar eerst hebben we lekker uitslapen en warme broodjes uit de oven gegeten. Ik ben zo blij met die oven, hij doet het super goed en we kunnen lekkere gerechten maken. Daarna hebben we dus alles gedaan wat hierboven stond, wat eigenlijk allemaal wel goed ging. Die vloer hier wordt zo snel vies, is echt niet leuk meer. Moeten we dus maar regelmatig doen, want al dat stof is ook niet goed voor je. Een andere Nederlandse meid wilde ook graag mee naar de stad, want die had ook wel trek in een lekkere bak koffie. Was super gezellig, we hebben denk ik 1,5 uur in de Starbucks zitten kletsen over alles en nog wat. Vooral over onze vriendjes… hihi. S’ avonds hebben we lekkere pasta met prei gegeten, een gerecht van Mylène. Hij was super lekker, maar het was daarvoor een beetje een chaos. S’ middags was Mylène al bijna de lift in gevallen(wat ik eigenlijk wel heel grappig vond), daarna viel ik bijna toen ik de supermarkt binnen liep, daarna viel de wasmiddel uit de kast vandaan(de dop is nu stuk..), daarna kookte de pasta al terwijl we nog niet klaar waren met de saus, ik sneed in mijn vinger en de pasta zat vastgekleefd aan de onderkant van de pan. Al met al dus pittig bedakken. Mijn Volendamse en sommige andere vrienden en vriendinnen weten wel wat ik hiermee bedoel.
S’ avonds hadden we een karaoke feestje in een ander gebouw hier in fantoft, gelukkig vrij dichtbij. Ik verwachtte er eigenlijk niet heel veel van, maar het was verrassend genoeg super leuk! Ik ken hier toch niemand, dus wat geef ik erom. Heb super hard gelachen en een gezellige avond gehad. Andrew, een Canadese jongen, was bijna de hele avond aan het zingen en vond het helemaal geweldig. Na het feestje stonden we nog wat na te praten met een Andrew en een Braziliaanse jongen(Paolo). We waren aan het vertellen dat Andrew zo mooi aan het zingen was en dat hij ons de ochtend erna wel wakker mocht zingen, met een gebakken eitje erbij enzo. Dat was natuurlijk een grap!
En ja hoor, zondagmorgen(10 januari) stonden ze met z’n tweeën om 10 uur s’ morgens voor de deur met een tas met eieren, brood, jam en bruine kaas. Bruine kaas komt uit Noorwegen en is hier heel populair. Het is een beetje caramel-achtig, maar ik vind het zelf niet heel lekker, doe mij maar gewone kaas! Ze hebben scrumbled eggs gemaakt, en toast etc. Echt super lief! Ze boden ook nog aan om de afwas te doen, maar dat hebben we zelf maar gedaan. We hebben ons daarna warm aangekleed voor het beklimmen van een van de zeven bergen die Bergen omringen, Fløyen. Dat stond er op het programma voor vandaag. Iemand had ons verteld dat het op de berg vrij koud kon zijn, dus hadden we de thermo legging, trui, twee paar sokken, muts en warme schoenen uit de kast getrokken. Maar tijdens het beklimmen van de berg was het nog vrij warm en zweetten we ons dood, waardoor we helemaal nat van het zweet waren toen we boven kwamen. Daar was het inderdaad kouder, maar omdat we zo gezweet hadden voelde het nog kouder. De tocht naar boven was wel heel mooi door een soort van bos, en je zag het uitzicht al mooier worden. Boven was het uitzicht echt super mooi, niet normaal. Ik zal wat foto’s bijvoegen. Na de tocht vonden we dat we een patatje van de McDonalds verdiend hadden, dus die hebben we dan ook maar gehaald. Oeps! Verder hebben we nog een wasje gedraaid, en niet zoveel uitgevoerd.
Maandag(11 januari) was de eerste echte schooldag, waarin we weer wat introductie hadden en de eerste Noorse les van de zes. Dit was wel leuk. Hij duurde ongeveer twee uur, en er werd veel informatie gegeven. Vrij vermoeiend! Voor ons was de uitspraak vaak nog wel te doen, maar voor de Engelsen was het heel lastig. We leerden tellen in het Noors, en een aantal standaard zinnen zoals ‘Hva heter du?’ (Hoe heet je?). We kregen wat ‘huiswerk’ mee voor dinsdag, want op dinsdag hadden we onze tweede les alweer. S’ avonds hebben we ons even verdiept in wat Noorse woordjes. Ook hebben we de de presentatie die we op dinsdag moesten geven over ons eigen land voorbereid. Die moesten we geven met alle Nederlandse meiden. We vertelden hierin wat over de gezondheidszorg in Nederland, de typische Nederlandse gewoonten en gerechten, de MBRT en de werkvelden (radiodiagnostiek, radiotherapie en nucleaire geneeskunde) in Nederland. De presentatie moest in het Engels, maar dat lukte eigenlijk wel goed. De presentatie was in Nederland al gemaakt, waardoor we alleen even de onderdelen moesten verdelen en overleggen over sommige stukjes tekst. Maandag hebben we nasi gemaakt met kip, satésaus, gebakken eieren etc. Het duurde even voordat het klaar was, maar dan heb je ook wat! Het was super lekker.
Dinsdag(12 januari) stond een tweede schooldag op het programma. Allereerst mochten wij onze presentatie geven en dit ging helemaal goed. Daarna mochten de Engelsen presenteren. De opleiding die bij ons leidt tot een diploma in alle drie de werkvelden en 4 jaar duurt, duurt in Engeland maar drie jaar en is beperkt tot slechts één werkveld. Je moet dus vooraf al kiezen wat je wilt. Ze doen daar 50% theorie en 50% praktijk, en hebben geen oefenapparatuur op school zoals röntgenkamers, CT-scan etc. Ze doen daar in vergelijking veel meer praktijkervaring op dan wij met onze opleiding. Wij lopen maar twee keer 16 weken stage in het derde jaar, en in Engeland hebben ze vanaf het eerste jaar blokken van een aantal weken die afgewisseld worden met theorie en praktijk. Dat is vrij veel, maar je leert er dus wel heel veel! Na de (nogal lange) presentatie van de Engelsen waren de Noren aan de beurt. Een klein stukje hiervan ging over de gezondheidszorg en de MBRT in Noorwegen, maar een groot gedeelte over het land zelf en de gewoonten. Ik denk dat de Noren van nature een beetje trots zijn, want ze zijn duidelijk heel trots op het land en de gewoonten etc. Het was al met al wel een leuke presentatie. Na ons yoghurtje met muesli(dagelijkse lunchpakket) opgesmikkeld te hebben, hadden wij onze tweede Noorse les. We leerden hierin vrij veel zoals een klein introductiegesprek houden, data, maanden, dagen, telefoonnummers opnoemen, klokkijken etc. Heel leerzaam, maar wel weer vermoeiend. Na de les zijn we de stad nog even in geweest om informatie over de mogelijke activiteiten in de buurt te verzamelen, en wat boodschappen te doen. Theo(m’n lieve vriend) vertelde me dat hij heeeel veel activiteiten wil doen als hij hier 6 dagen naartoe komt, dus zal ik toch wel wat informatie moeten verzamelen… S’ avonds hebben we heerlijke spaghetti carbonara gegeten en is het weer niet gelukt om vroeg naar bed te gaan.
Op woensdag(13 januari) moesten we al vroeg in het ziekenhuis zijn voor een MRSA test. Mylène, Laura en ik hadden deze test niet heel lang geleden al in het ziekenhuis laten doen, waardoor deze voor ons niet meer nodig was. Gelukkig maar! Op school stond een vrij lang college van 10:15 tot 15:00 gepland, maar de lerares was ziek dus deze ging niet door. In plaats daarvan hadden we de eerste meeting met ons projectgroepje. We moesten discussiëren over hoe je omgaat met een agressieve patiënt als gevolg van alcoholmisbruik. S’ middags hebben we een lekkere wandeling gemaakt, want het had een beetje gesneeuwd die middag. Super mooi, alles helemaal wit hier! S’ avonds hadden we restjesdag, en hebben we de overgebleven nasi en spaghetti carbonara gegeten. Lekker makkelijk! Verder een lekkere rustige avond gehad☺.
Vandaag(do 14 januari) moest ik even naar school voor een tweede meeting met mijn projectgroepje. We hebben wat informatie uitgewerkt en hebben nu al bijna alle informatie. Volgende week woensdag(20 januari) moeten we ons eindproduct presenteren, dus dat komt wel goed. Ik zit met een Engelse en verder alleen maar Noren in het groepje, dus voor hen is het soms raar om Engels met elkaar te spreken. Goed voor mijn Noors, hihi! S’ middags hebben we eerst lekkere broodjes gemaakt, en zijn daarna naar een groot winkelcentrum geweest. Mylène wilde graag een strijkijzer kopen, en we wilden er eigenlijk ook wel een keertje kijken. Was super groot en heel leuk, en dat komt natuurlijk omdat we allebei veel van shoppen houden. We zijn geslaagd met een strijkijzer, en nog wat andere zooi. Ik heb lekkere hollandse aardbeien gekocht, dus ik ben helemaal gelukkig.
Vanavond hebben we gekruide en gebakken aardappeltjes gegeten met verschillende gewokte groenten en een beetje ham. Was echt heel erg lekker, een avondje veel groenten en een keertje geen pasta. Ja, nu ben ik al een hele avond bezig met het schrijven van m’n blog en is het weeer niet gelukt om vroeg naar bed te gaan. Sorry voor mijn hele lange blog, maar ik heb gewoon heel veel gedaan deze week. Het kan gewoon niet anders! De foto’s volgen nog, want ik ga nu slapen. Hoop dat jullie tijdens het lezen niet in slaap zijn gevallen, en het tot het einde hebben gehaald.

  • 15 Januari 2016 - 06:44

    Pa:

    Erg leuk vriendje. Gaat helemaal goed daar. Je vrolijke enthousiaste koppie helpt je wel ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Noëlle

20 jaar, en in het 4e jaar van mijn studie 'Medische Beeldvorming en Radiotherapie'(MBRT).

Actief sinds 03 Dec. 2015
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 2889

Voorgaande reizen:

02 Januari 2016 - 02 April 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: